Lähde: https://www.eerikkila.fi/mika-selittaa-tipsin-tyttojen-kehityksen/
Sami Hyypiä Akatemian (SHA) kehittymisen seurantatapahtuma pitää sisällään peliturnauksen lisäksi mittareita jalkapallossa vaadittavien teknisten, taktisten, fyysisten, henkisten ja sosiaalisten valmiuksien seurantaan. Kehittymisen seurantatapahtuman päätteeksi pelaajille ja valmentajille annetaan palautteet kehittymisestä ja toimenpidesuosituksista. Lisää SHA:n kehittymisen seurantakonseptista ja tapahtumista löydät täältä.
Tikkurilan Palloseura (TiPS) on kuulunut Sami Hyypiä Akatemian yhteistyöseuroihin syksystä 2013 lähtien. Seuran tyttöjen vuonna 2005 syntyneiden (T05) ikäluokka on käynyt kehittymisen seurantatapahtumissa syksystä 2013 lähtien, joten kevään tapahtuma oli heille jo kuudes. TiPS:n tytöt ovat nyt mittareiden mukaan kehittyneet hienosti talvikauden harjoittelun aikana, kun verrataan kehittymisen seurantatapahtuman testituloksia syksy 2017 ja kevät 2018 keskenään. Nyt pureudun erityisesti kehittymisen seurantatapahtuman teknisten ja fyysisten testituloksien kehittymiseen. Millä keinolla kehittyminen voidaan todeta?
Syksyn 2017 kehittymisen seurantatapahtumassa TiPS T05 -joukkueen 11 parhaan tuloksen taso testeissä muihin saman ikäisten SHA-yhteistyöseurojen joukkueiden vertailussa oli keskiarvona sijalla 6/8. Kevään 2018 TiPS T05 -joukkue on keskiarvona sijalla 3/8.
Testien tutkakuva S17-K18 – MyEWay:stä (Vertailussa TiPS T05 ja muut T05 joukkueet – Mitä isompi ”seittikuvio” niin sitä korkeammalla sijoituksella TiPS T05 on verrattuna muihin joukkueisiin)
Testien tutkakuvaa tarkasteltaessa voidaan todeta, että taso muihin joukkueisiin verrattuna muuttunut parempaan suuntaan. Kehittyminen voidaan siis todeta esimerkiksi vertailuna muihin joukkueisiin mutta myös syvempää tarkastelua on tärkeää tehdä, sillä tason muutokseen pelkästään joukkuevertailulla voi olla useita syitä. Onko muiden joukkueiden taso heikentynyt ja oman joukkueen taso pysynyt samana testauskertojen välillä? Onko pelaajia vaihtunut ja parhaita tuloksia tekevät pelaajat ovat poissa? Vai onko joukkueen ja pelaajien kanssa tehty laadukasta työtä, ja kehittymistä testituloksissa on tapahtunut sen seurauksena kehittymisen seurantatapahtumien välillä?
Yksittäisenä esimerkkinä kehittymisestä otetaan tarkasteluun syöttötesti. Edellisestä kuvasta voidaan todeta, että TiPS T05 on paras joukkue syöttötestissä kevään 2018 testitulosten mukaan joukkuevertailussa. Syksyllä 2017 sijoitus oli 7/8. Mutta miten paljon syöttötesti on sitten parantunut? Testituloksia voidaan tarkastella koko joukkueen, 11 parhaan tuloksen, 5 parhaan tuloksen ja parhaan tuloksen näkökulmasta. Alla olevasta kuvasta voidaan todeta, että kaikissa kohdissa tulokset ovat parempia kuin syksyn 2017 kehittymisen seurantatapahtumassa. Seuraavassa kuvassa näkyy, että syöttötestin tulos parantunut joukkueen 11 parhaan tuloksissa 6.85 %.
Syöttötestin tulokset joukkuetasolla S17-K18 – MyEWay:stä
Syöttötestin kehittyminen prosenttina 11 parhaan tulosta katsottaessa
Joukkueen kaikkia testituloksia kehittymisen prosenttina tarkasteltaessa on joukkueelle keskimäärin tapahtunut kehittymistä 5 % fyysisissä ja teknisissä testituloksissa syksyn 2017 ja kevään 2018 testien välillä. Tämä on upea kehittymisen suunta. Mikäli kehittyminen jatkuu samalla suunnalla, niin kehittymistä tapahtuisi noin 10–15 % vuosittain. Toki tulee ymmärtää mikä on pelaajien lähtötaso, jolloin esimerkiksi kehittyminen paremmalle tasolle heikommalta tasolta paremmalle tasolle on helpompaa. Hyvältä tasolta pystyy silti kehittymään paremmalle tasolle!
Joukkuetta ja pelaajia tarkasteltaessa nähdään, että joukkueella oli mukana 12 pelaajaa kevään 18 kehittymisen seurantatapahtumassa. 7 pelaajaa olivat samoja pelaajia. Miten paljon yksittäinen pelaaja sitten on kehittynyt?
Pelaajan testituloksia MyEWay:stä
Kuvassa yhden molemmissa kehittymisen seurantatapahtumissa (syksy 2017 ja kevät 2018) olleen pelaajan kolme testiä tarkastelussa. Kuvan taulukkoa tulkitaan seuraavasti:
Taulukon sarake ”Testitulos” ja ”prosenttimuutos” tulee näkyviin vihreällä, kun tulos on muuttunut paremmaksi edellisestä testistä. Sarake ”Taso” näyttää timanttien määrän, eli mille tavoitetasolle pelaaja testituloksella sijoittuu. Tavoitetasoja on yhdestä timantista viiteen timanttiin. Viimeinen sarake ”tasonmuutos” kertoo, onko pelaaja siirtynyt timanttitasolta toiselle. Kehittyminen timanttitasolta toiselle tulee, kun pelaaja saa selkeästi paremman tuloksen kuin viime kerralla ollut testitulos. Esimerkiksi kuvassa 5-loikka- ja SM-pallotestit ovat kehittyneet edellisestä testikerrasta niin paljon, että hän on päässyt paremmalle tavoitetasolle. Vaikka siis myös syöttötesti on kehittynyt 6 % niin se ei silti ole niin merkittävä testituloksen kehitys, että pelaaja olisi kehittynyt toiselle tavoitetasolle.
Kehittymisen seurantatapahtumista saatujen faktojen avulla olen pystynyt tarkentamaan harjoitussisältöjä oikeaan suuntaan ja toisaalta jos jokin osa-alue on kehittynyt hyvin, on tehdystä harjoittelusta saatu vahvistus, että teemme sen oikein.
Pelaajan testituloksien tarkastelusta voidaan helposti todeta, että hän on upeassa kehittymisen suunnassa. Tavoitetasoista voidaan päätellä esimerkiksi myös se, että pelaaja on jo melko kovalla tasolla testeissä ja silti kehitystä on tapahtunut merkittävästi.
Tärkeintä kehittymisen todentamisessa on vertailla oman joukkueen tason kehittymistä testauskertojen välillä ja loppujen lopuksi tarkastella yksittäisen pelaajan kehittymistä. Omaan kehittymiseen tulisi nostaa suurempi arvo, sillä se on asia, mihin valmentaja ja joukkueen pelaajat voivat vaikuttaa omalla tekemisellään. Mitä tekijöitä on sitten kehittymisen taustalla?
TiPS T05 joukkueen vastuuvalmentajana aloitti Jere Roos lokakuussa 2017. Silloin TiPS T05 joukkue oli vielä melko tuntematon. Jere oli valmentanut seurassa aikaisemmin muita joukkueita ja toimii oto-valmentajana.
Kysyin Jereltä, että mistä tekijöistä joukkueenne upea kehittyminen johtuu?
– Sain silloiselta valmennuspäälliköltä lyhyehkön analyysin SHA:ssa pelatuista peleistä ja siellä todetuista kehityskohteista sekä muutamia pelejä videolla. Tämän lisäksi sain käyttööni joukkueen testitulokset MyEWay-sivuston kautta. Näiden ennalta saatujen tietojen ja parin ensimmäisen harjoituskerran pohjalta laadin talven harjoitussuunnitelman, jonka tavoitteena oli saada pelaajien peruspelaamisen tasoa nostettua. Toinen iso tavoite talvikaudelle oli paremman harjoitusympäristön luominen. Paremmalla harjoitusympäristöllä tarkoitan, että pelaajat olisivat itse kiinnostuneita itsensä kehittämisestä ja valmentaja vie pelaajaa kohti tämän omia tavoitteita. Suurin tekijä pelaajien kehittymiseen on tietenkin pelaajat itse. He ovat tehneet koko talvikauden erittäin hyvin töitä, olleet innostuneita ja kiinnostuneita omasta kehityksestä.
– Syöttämistä olemme harjoitelleet pääasiassa pelaamalla erilaisia pelejä, joissa syöttämällä voidaan ratkoa eteen tulevia ongelmia. Kun sitten pelaajat joutuvat syöttämään, olemme pysähtyneet miettimään minkälaisia syöttöjen esimerkiksi kovuuden tai suunnan suhteen pitää olla, jotta syötöllä voi saavuttaa mahdollisesti jotain etua. Teknisenä suoritteena näiden pelien sisällä on myös katsottu, että miten sitä palloa pitää potkaista ja ehkä pysähdytty hetkeksi parin kanssa syöttelemään, jotta on löydetty oikea suoritus teknisesti.
– Syöttämisestä tulikin mieleen, että yksi iso painopiste talvikaudella oli vahvistaa pelaajien rohkeutta pitää palloa itsellä enemmän, suojata ja kuljettaa. Huomasin syksyllä, että lähes poikkeuksetta pelaajat pyrkivät aina syöttämään pallon pois itseltä eikä peli oikeastaan päässyt etenemään mihinkään. Ohjeena annoin pelaajille, että ”syötä vasta kun on pakko” ja taas pohdimme milloin on pakko syöttää. Näitä tilanteita löytyi sitten kun prässi on liian kova ja pallon voi syöttää omalle pelaajalle, joka pystyy pitämään pallon joukkueella tai vaikka on pakko syöttää jos omalla joukkuekaverilla on selkeästi parempi etu vaikka itselläkin on tilaa ja aikaa pitää palloa. No, tämä ajatusmaailma ei ole tietenkään vielä ihan täysin valmis, mutta oikeaan suuntaan ollaan menossa.
Entä mitä faktoja on hyödynnetty joukkueen arjessa sekä miten ne näkyvät joukkueen toiminnassa?
–Kehittymisen seurantatapahtumista saatujen faktojen avulla olen pystynyt tarkentamaan harjoitussisältöjä oikeaan suuntaan ja toisaalta jos jokin osa-alue on kehittynyt hyvin, on tehdystä harjoittelusta saatu vahvistus, että teemme sen oikein. Faktoja on myös katsottu pelaajien kanssa läpi ja mietitty, että mitä ja miten pitää harjoitella, että haluttuja asioita saadaan kehittymään. Kehittymisen seurannan tärkein anti näin valmentajan kantilta on ehkä kuitenkin ollut koulutukset ja muiden valmentajien vertaistuki. Koulutuksissa on saanut hyviä työkaluja pelaajien kehittämiseen ja näistä työkaluista ja metodeista on päässyt keskustelemaan muiden valmentajien kanssa